آوازک

به سوی حقیقت

نیاز نیست دنبال روشنائیِ حقیقت باشی، فقط کافیه از تاریکیِ جهل دربیای تا روشنائیِ حقیقت خودشو بهت نشون بده

به سوی حقیقت

نیاز نیست دنبال روشنائیِ حقیقت باشی، فقط کافیه از تاریکیِ جهل دربیای تا روشنائیِ حقیقت خودشو بهت نشون بده

مسیحیت شناسی

ashk | دوشنبه, ۲ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۳۳ ق.ظ | ۰ نظر

 

مقدمه

کمال گرایی و نقص گریزی امری فطری و طبیعی است. تنها بیماردلان و کسانی که از فطرت سالم بیرون رفته اند و پرده بر قلب و گوش و چشم و دیگر منابع شناختی آنان افکنده شده، از کمال گریزان هستند و یا نقص را کمال می بینند و از باب اشتباه در تطبیق به سوی نقص می روند.

حق، کمالی است که هر انسان سالمی به سوی آن گرایش دارد و از نقیض آن یعنی باطل می گریزد. با این همه، مردم بسیاری را می بینیم که به سوی باطل می روند و گرایشی به حق ندارند. پرسش این است که چرا این افراد این گونه عمل می کنند؟ چه چیزی ایشان را از گرایش به امر کمالی و حق بازمی دارد؟ چگونه می توان در جهانی که آمیخته از حق و باطل است و شناخت حق دشوار و گاه ناشدنی می نماید، حق را شناخت و به سوی آن رفت؟

به خصوص آنکه باطل و طرفداران آن نیز خود را حق نشان می دهند و خود را برحق می دانند. در چنین حالتی امر بر بیننده مشتبه می شود و خود را در برابر دو به ظاهر حق می یابد و نمی داند که کدام طرف واقعاً حق است و آن دیگری باطل، از این رو لازم است به جستجو و فحص و مطالعه در این موارد انجام دهیم تا با معرفت کامل در مسیر حق قرار بگیریم .

در این تحقیق قصد داریم کلیاتی از دین مسیحیت و نقد آن را بررسی کنیم تا بدین وسیله به حقانیت دین مبین اسلام بیشتر پی ببریم .

 

تحریف

  • یک مسلمان نمی تواند مهر تایید بر کتاب مقدس بزند زیرا :
  1. محتوای آن ناسازگار با قرآن است
  2. دلیلی بر اعتبار آن در دست ندارد
  • دلایل اعتبار کتاب مقدس دو چیز است که مخدوش است :
  1. هدایت روح القدس که خود از عهد جدید مستند شده است
  2. فتاوای پدران کلیسا که اعتبار آن هم به متن کتاب مقدس باز می گردد و روشن است که برای اثبات اعتبار کتاب مقدس نمی توان به خود آن استناد کرد.

 

  • تحریف در نگاه اسلام :

عیسی(ع) کتابی از جانب خداوند برای هدایت اسرائیلیان آوردکه انجیل نام گرفت . و هنگامی که به فرمان خدا به آسمان عروج کرد کتاب را به وصی خویش شمعون سپرد . پس از عیسی جامعه مسیحیت گرفتار اختلافات و انحرافات بسیاری شد و تعالیم مسیح مورد بی مهری قرار گرفت . در یک حادثه ناگوار متن اصلی انجیل مفقود شد و پس از مدتی علمای مسیحی به نوشتن مطالب انجیل روی آوردند که از همین جا اناجیل منحرف متولد شدند.

  • زمینه های تحریف :
  1. عدم رواج کتابت
  2. استفاده انحصاری روحانیون از کتب مقدس
  3. کثرت رسولان دروغین
  4. سرسپردگی مردم به روحانیون
  5. جایگاه ویژه حاکمان که منافع شخصی خود را مقدم بر مصالح اجتماعی می دانستند.
  • تحریف از نگاه های مختلف :
  1. کلیسا معتقد به عصمت کتاب مقدس است
  2. بسیاری از منتقدان معتقد به تحریف کتاب مقدس هستند مانند آدولف فون هارناک که معتقد بود انجیل تحت تاثیر فلسفه یونان تغییر کرده است
  3. در نگاه قرآن کتاب مقدس تحریف شده است.
  4. در نگاه روایات کتاب مقدس دستخوش تغییر و تحریف قرار گرفته است . مانند روایت امیرالمومنین علی علیه السلام که فرمودند یهود و نصارا دست به تحریف زدند و مورد لعن قرار گرفتند/بحار/ج77/ص276

بشارت

بشارت به ظهور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وبه امت وی آنچنان روشن بود که به گفته قرآن اهل کتاب اورا چون فرزندان خود می شناختند و ویژگی های پیامبر و یاران اورا در کتب آسمانی خود می یافتند.

ولی متن کنونی کتاب مقدس به علت تحریف در بردارنده بسیاری از این بشارت های روشن نیست.

  • نمونه هائی از بشارات کتاب مقدس :
  1. سفر تثنیه : و خداوند به من گفت : نبی ای را برای ایشان از میان برادران ایشان مثل تو مبعوث خواهم کرد و کلام خود را به دهانش خواهم گذاشت .....
  2. سفر تثنیه : و این است برکتی که موسی (ع) قبل از وفاتش به بنی اسرائیل برکت داده و گفت : یهوه از سینا آمد و از سعیر برایشان طلوع نمود و از جبل فاران درخشان گردید.....
  3. انجیل یوحنا : این سخنان را به شما گفتم لیکن تسلی دهنده همه چیز را به شما تعلیم خواهد داد. وقتی این امر واقع گردید ایمان آورید....
  4. سفر پیدایش : و اما در خصوص اسماعیل تو را اجابت نمودم . اینک او را برکت داده و او را کثیر گردانم . دوازده رئیس از وی پدید آیندو امتی عظیم از وی به وجود آورم.

فرقه های مسیحی

روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که مسیحیت قبل از اسلام به 71 یا 72 فرقه تقسیم شده است.

فرقه های موجود از لحاظ اعتقادی ،روشی،جغرافیائی ، اجتماعی و سیاسی قابل بررسی است.

  • کلیساهای شرق :
  1. کلیسای بوزنطی
  2. کلیسای ارمنی که عبادات آنها به زبان گراپار است
  3. کلیسای سریانی که برخی از مردم سوریه و عراق بدان گرویدند
  4. کلیسای کلدانی
  5. کلیسای مارونی که مردم لبنان به ان می گروند
  6. کلیسای قبطی که مخصوص مسیحیان بومی مصر و حبشه است.

 

  • بررسی سه شاخه مهم مسیحیت :
  1. کاتولیک : که معتقد به ریاست پاپ بر تمام جامعه مسیحیان است و اعتقاد به مصونیت وی دارد و اعتقاد به مصوبات مجامع کلیسائی کاتولیک را لازم می دانند. و معتقدند مسیح پطرس را رهبر قرار داده و پطرس پاپ را جانشین خود قرار داده است.   

امروزه اکثر مردم اسپانیا و ایتالیا و لهستان و ایرلند دارای مذهب کاتولیک هستند. و این فرقه در آمریکای لاتین و آسیای جنوبی و قاره آفریقا بیش از کلیساهای دیگر گسترش یافته است.

  1. ارتدکس : این فرقه منشا جغرافیائی داشته است. امروزه مسیحیان روسیه و یونان و بلغارستان و صربستان و آلبانی و رومانی پیرو فرقه ارتدکس اند.

ارتدکس ها خود به 16 فرقه تقسیم می شوند در حالی که پروتستان ها بیش از 260 فرقه اند و کلیسای کاتولیک کم و بیش وحدت خود را حفظ کرده است .

ارتدکس ها بی گناهی ذاتی را ویژگی منحصر به فرد عیسی ( ع) می دانند و عصمت مریم (س) را به رسمیت نمی شناسند.

منابع اصول اعتقادی ارتدکس ها کتاب مقدس و سنت است که معیار های اعتقادی عبارتند از : اعتقادنامه نیقیه – عقاید و مصوبات شورای ترنت – کتاب مقدس – اعتقادنامه های سه گانه جهانی- اعتراف نامه در مورد ایمان به تثلیث – پرسش و پاسخ های رومی – مصوبات شورای واتیکان –اظهارات پاپ – آثار صاحب نظران روحانی کلیسا – قانون رسمی کلیسا – کتب دعاهای روزانه – آئین عشای ربانی رومی .....

مهمترین عبادت در مذهب ارتدکس عشای ربانی است.

در کلیسای ارتدکس مناصب بزرگ روحانی به سه رتبه تقسیم می شوند که عبارتند از اسقف و کشیش و شماس . کار شماس برگزاری و اداره شعائر است و کار کشیش نظارت است و کار اسقف انتخاب و انتصاب این افراد است .

  1. پروتستان : امروزه این فرقه دارای صدها گرایش مختلف است .

این فرقه کتاب مقدس را تنها منبع اساسی برای ایمان مسیحی می شمارند و گفته های پاپ و سنن کلیسائی را از اعتبار چندانی برخوردار نمی دانند.

از سوی دیگر معتقدند تفسیر کتاب مقدس نباید در انحصار روحانیون و اسقف ها باشد و هرکدام از ایمان آورندگان مسیحی حق برداشت از متون دینی را داراست .

پروتستان ها همچون ارتدکس ها مناصب کلیسائی را تنها به سه رتبه اسقفی و کشیشی و شماسی تقسیم می کنند. وهمچنین لزوم تجرد کشیشان را هم انکار می کنند.

از میان آئین های هفت گانه مقدس پروتستان ها تنها غسل تعمید وعشای ربانی را که در کتاب مقدس ذکر شده است را مقدس می دانند.

آناپاپتیست ها گرایشی در میان پروتستان ها هستند که تعمید کودکان را نمی پذیرند و معتقدند که فرد باید از روی بینش عیسی(ع) را در مقام منجی بپذیرد . بنابراین افراد پس از گذشت از سن بلوغ باید دوباره تعمید یابند.

امروزه پس از کلیسای کاتولیک که بیش از نیمی از مسیحیان جهان را دربر می گیرد کلیسای پروتستان با حدود 30درصد از جمعیت مسیحیان جهان و کلیسای ارتدکس با 15 درصد پیرو قرار دارند.

در کشورهای آلمان و هلند و فرانسه و نروژ و سوئد و دانمارک و فنلاند و سوئیس و آمریکا و کانادا و نیوزلند و استرالیا و آفریقای جنوبی طرفداران پروتستان بیشتر است.

امروزه تمام گرایش های پروتستانی به آمریکا راه یافته است و این کشور از مهمترین مراکز است.

 

تحولات کلیسا در جهان معاصر

  • جنبش اصلاح دینی در کلیسای غرب سبب به وجود آمدن سه نگرش ایمانی شد:
  1. کاتولیسیسم که شورای ترنت بیان کننده اصول آن است
  2. لوتریسم که اصول آن در اعتراف نامه آوگسبورگ و اعتقادنامه وفاق بیان شد
  3. کالونیسم که اصول آن در رساله اصول دین هیدلبرگ و اعترافنامه وست مینستر بیان شد.

در فاصله زمانی میان 1500 تا 1800 مباحث الهیاتی غالبا در بین این سه گرایش اصلی جریان داشت که این دوران را دوران الهیات ایمان می نامند.

 

کلیسا

  • این کلمه از واژه اکلیسیا به معنای مجمع مقدس گرفته شده است و در معانی زیر به کار برده می شود :
  1. معنای اصلی و قدیمی آن گروه مسیحیان است
  2. در عهد جدید به پیروان عیسی مسیح اطلاق می شود
  3. به معنای سازمانی که فعالیت های جامعه مسیحی را تنظیم می کند
  4. ساختمانی که عبادتگاه مسیحیان است

کلیسا در معنای اصلی خود معادل کلمه امت در فرهنگ مسلمانان است. این کلمه در عهد جدید بیش از یکصدبار تکرار شده است.

مسیحیان رسولان را تاسیس کنندگان اصلی کلیسا می دانند.

در ابتدا فقط یک کلیسای محلی وجود داشت که در اورشلیم بود و بعدا کلیساهای محلی دیگری هم در جاهای دیگری که انجیل موعظه و پذیرفته شد مانند یهودیه سامره تاسیس شد.

  • مناصب کلیسائی
  1. شبان یا کشیش و سرپرست : در عهد جدید این سه یک مقام محسوب می شود. یوحنا و پطرس هردو رسول بودند اما خودشان را پیر یا کشیش می خواندند.
  2. شماس : خدمت شماس یا خادم در عهد جدید کاملا روشن نیست ولی از قرار معلوم کمک به محتاجان بود
  3. زنان شماس : در کلیسای اولیه زنان هم دارای مقام بودند.

 

 

عصمت پاپ

آموزه عصمت کلیسا در کلیسای ارتدکس و کاتولیک پذیرفته شده است.

در نظر ارتدکس ها کلیسا به معنای مجمع ایمان داران راستین مسیحی ،جماعتی که روح القدس آنان را از خطا محفوظ نگاه داشته است می باشد. چنین عقیده ای در کلیسای کاتولیک نیز پذیرفته است .

هر فرد مسیحی باید معتقد باشد که مسیح پس از صعود به آسمان روح القدس را فرستاد تا مومنان را هدایت کند .روح القدس هیچ گاه کلیسا را رها نخواهد کرد و تا انتهای جهان باآن خواهد بود. بنابراین لازم است تمام تعلیمات کلیسا را بپذیرد.

 

شوراهای جهانی

عالم مسیحیت در بستر زمان با حوادثی روبرو می شود که نیازمند تبادل نظر علمای برجسته و تبیین مواضع کلیسا در قبال آن مسائل و تفسیر آموزه های دینی مسیحیت است.

بدین منظور با فراخوانی اسقف ها شورائی تشکیل و در مورد موضوعات اعتقادی و اخلاقی بحث می شود.

به اعتقاد مسیحیان اولین مجمع به نام مجمع رسولان در سال 52 میلادی در اورشلیم به ریاست پطرس برپا شد. موضوع آن جلسه که برخی حواریون و پولس هم در آن شرکت داشتند بررسی موضوع ختان نو مسیحیان غیر یهودی بود.

مجمع دوم که در سال 196 میلادی در افسس تشکیل شد به مجمع اسقف های آسیائی معروف است و موضوع بحث در این مجمع تعیین یک روز به عنوان عید برخاستن مسیح(ع) از بین مردگان بود.

  • مجامع مسکونی به ترتیب عبارتند از :
  1. شورای نیقیه (325 م)  که باحضور 318 اسقف بود و در حضور کنستانتین برقرار شد و دیدگاه کسانی را که به الوهیت مسیح معتقد نبودند را محکوم کرد.
  2. شورای اول قسطنطنیه (381 م)
  3. شورای افسس (431 م) که نظریه تعدد شخصیت مسیح محکوم شد و رهبری این شورا را سیریل برعهده داشت .
  4. شورای خلکیدونی (451 م)
  5. شورای دوم قسطنطنیه (553 م)
  6. شورای سوم قسطنطنیه ( 681 م)
  7. شورای دوم نیقیه (787 م)
  8. شورای چهارم قسطنطنیه (870 م)  که از این مجمع به بعد شکاف بین کلیسای شرق وغرب فزونی یافت.
  9. شورای اول لاتران (1123 م) که موضوع بحث در این مجمع آن بود که آیا مناصب روحانی که از جانب پادشاهان تعیین می شود دارای اعتبار است یا نه ؟
  10. شورای دوم لاتران (1139 م)
  11. شورای سوم لاتران (1179 م) که موضوعش کیفیت انتخاب پاپ بود و بالاخره مجمع به این نتیجه رسید که پاپ باید فقط از بین کاردینال ها انتخاب شود.
  12. شورای چهارم لاتران (1215 م) که در این مجمع اعتقاد به دو مبدا جداگانه برای خیر وشر مردود شناخته شد.
  13. شورای اول لیون (1245 م) که این مجمع برای اتحاد بین کلیسای شرق و غرب برقرار شد.
  14. شورای دوم لیون (1274 م)
  15. شورای وین (1311 م) که موضوع برخی تغییرات وارد شده در مسیحیت بود.
  16. شورای قبرس ( 1340 م) که بر ریاست پاپ بر تمام کلیساها تاکید کرد.
  17. شورای کونستانس (1414 م)
  18. شورای فلورانس (1445 م) که اسقف های بخش شرقی و غربی کلیسا شرکت داشتند.
  19. شورای ترنت (1545 م) که قرار بود این مجمع در سال 1542 برقرار شود که به علت بیماری طاعون به تاخیر افتاد.
  20. شورای اول واتیکان (1870 م) که به ریاست پاپ پیوس نهم برگزار شد. تاکید بر عصمت پاپ اعظم هنگام اظهار نظر در امور دینی و اخلاقی از ثمرات مهم این مجمع بود.
  21. شورای دوم واتیکان (1965 م) که از این مجمع 16 سند در مورد مظاهر ایمان مسیحی و ارتباط با ادیان دیگر انتشار یافته است.

مسیحیان ارتدکس از بین مجامع مسکونی ذکر شدههفت مجمع اول را به رسمیت می شناسند.

 

 

  • شورای جهانی کلیساها

این شورا در سال 1948 با حضور نمایندگان 147 کلیسا از 44 کشور جهان در آمستردام تشکیل شد. به استثنای کلیسای کاتولیک و برخی کلیساهای انجیلی امروزه تمام کلیساهای مهم مسیحی عضو شورای جهانی کلیساها هستند.

 

تاریخ کلیسا

  1. قرن اول :پس از عروج عیسی ع ، پطرس رهبری مسیحیان را بر عهده گرفت. در این زمان مسیحیان گروهی یهودی به حساب می آمدند
  2. قرن دوم : نفوذ اندیشه های یونانی بر مسیحیت و غلبه کلیسای پولسی و اندیشه عیسی (ع) خدائی از مهم ترین رویدادها در این قرن بود.
  3. قرن سوم : تولد مکتب نوافلاطونی و رشد روش تفسیری رمز گونه و ظهور بدعت های مهم از مهم ترین حوادث این قرن بود.
  4. قرن چهارم : که نقطه عطف مهمی در تاریخ مسیحیت به حساب می آید. این حوادث سبب شد که کلیسای مسیحیت از کلیسائی ستم دیده به کلیسای حاکم تبدیل گردد.
  5. قرن پنجم : پس از تثبیت دیدگاه رسمی کلیسا در مورد تثلیث در قرن چهارم مناقشات الهیاتی به بحث در مورد شخصیت مسیح و گناه ذاتی و اراده و فیض الهی منتقل شد. به علاوه برخی از مهم ترین شخصیت های کلیسائی در این قرن ظهور کردند.
  6. قرن ششم تا پانزدهم : در این ده قرن مهمترین مسائل جهان مسیحی عبارت بودند از آئین های کلیسائی و پرستش تمثال ها و برجسته شدن شخصیت مریم مقدس(س) و جنگ های صلیبی و آشنائی جهان مسیحیت با فرهنگ یونانی از طریق مسلمانان و فساد اداری در نظام روحانیت و........

آئین های مقدس

آئین های مقدس که به آن شعائر دینی و اسرار مقدس هم می گویند و برخی آن را احکام نیز می نامند.

بر طبق الهیات کلیسای کاتولیک روم شعائر دینی عبارتند از آدابی که به واسطه آنها فیض خدا از طریق نامرئی به انسان می رسد.

کلیسای کاتولیک و ارتدکس آئین های مقدس را هفت عدد می دانند که عبارتند از تعمید و عشای ربانی و دست گذاری و تایید و ازدواج مقدس و تدهین نهائی و توبه  که تعمید و توبه را سر مردگان هم می نامند چون در اعتقاد مسیحیان عیسی(ع) این دو آئین را برای رهنمون ساختن شخصی که در گناه مرده است به حیات مقدس وضع کرده است و پنج آئین دیگر را سر زندگان می نامند چون در ابتدا شخص با توبه و تعمید به نعمت حیات مقدس نائل آمده و پس از آن صلاحیت برخورداری از آئین های دیگر را به دست می آورد.

کلیسای پروتستان از بین آئین های ذکر شده فقط تعمید و عشای ربانی را آئین مقدس می داند.

کلیسای ارتدکس از رسوم هفتگانه مسیحی فقط اجرای دست گذاری را منحصر و مختص به اسقف ها می داند وبقیه رسوم را کشیشان نیز می توانند انجام دهند.

 

تعمید

تعمید نشانه ورود شخص به جامعه کلیساست. و سابقه این عمل به زمان یحیی (ع) می رسد.

عیسی (ع) خود از یحیی (ع) تعمید گرفت و شاگردان خود را توصیه کرده است که همه امت ها را شاگرد سازید و آنها را به اسم پدر و پسر و روح القدس تعمید دهید.

فرقه پرتستان تعمید را ویژه کسانی می داند که شخصا و با رضایت کامل پیام انجیل را پذیرفته اند. پس تعمید کودکان را تا رسیدن به سن نوجوانی که به سن رضایت می گویند ضروری نمی دانند.

معمولا تعمید کودکان را والدین ویا کسانی که والدین تعمیدی نامیده می شوند بر عهده می گیرند.

  • در حال حاضر سه روش برای غسل تعمید وجود دارد:
  1. پاشیدن آب
  2. ریختن آب
  3. دفن کردن در آب(ارتماس)

 

شام مقدس

به این آئین عشای ربانی و شام خداوند و شکستن نان و مجلس سپاسگزاری و شراکت هم اطلاق شده است.

این عمل نماد حلول  و تجسد الهی قلمداد می شود.

در انجام این مراسم کشیش قطعات کوچکی از نان مخصوص را که قبلا با شراب یا آب تقدیس شده در بین مومنان تقسیم می کند و با خواندن دعا،نان و شراب در بدن مسیحیان به گوشت و خون عیسی(ع) مبدل می گردد و با او متحد می شود.

کلیسای کاتولیک رومی از نان فطیر و کلیسای بخش شرقی از نان ورآمده استفاده می کنند.

کلیسای در آداب تعمید کودک اجرای اولین شام ربانی را نیز ضروری می دانست و پس از تعمید به او جرعه ای از شراب تقدیس شده می نوشانیدند.

ویل دورانت مراسم عشای ربانی را گرفته شده از آداب یهود و مشرکان می داند.

 

تائید

این مراسم تکمیل کننده آئین غسل تعمید تلقی می شود. این مراسم به این هدف صورت می گیرد که فرد پیمان و عهدی را که در کودکی در مراسم غسل تعمید به نیابت از جانب او بسته شده آگاهانه مورد تاکید و تائید قرار دهد.

در مراسم تعمید بر نجات از گناه ذاتی تاکید می شود و طی آن فرد با خداوند آشتی می کند ولی در مراسم تائید برجنبه اثباتی یعنی هدایت گرفتن از روح القدس تاکید می شود.

این مراسم معمولا در سن جوانی که شخص قدرت تشخیص و قبول مسئولیت ها را دارد انجام می شود.

در این مراسم قسمت هائی از بدن شخص به دست کشیش با روغن تقدیس شده مسح می شود.

 

دست گذاری

انتصاب یا دست گذاری عملی است که به موجب آن شخص صلاحیت احراز مناصب کلیسائی (اسقفی،کشیشی ، شماسی) را پیدا می کند. در انتصاب کشیش جام مخصوص شراب به دست شخصی که نامزد این رتبه است داده می شود و اسقف این عبارت را قرائت می کند: این نیرو را دریافت کن که در کلیسا برای زنده ها و مرده ها به نام پدر و پسر و روح القدس شفاعت کنی.

 

ازدواج مقدس

مسیحیان ازدواج را امری طبیعی قلمداد نمی کنند بلکه آن را نشانه محبت خداوند به بشریت می دانند. به وسیله این عمل زن و مرد اتحادی مقدس و غیر قابل انفصال بر قرار می کنند. هر چند ازدواج امری مقدس به حساب می آید اما دوری از ازدواج امری پسندیده تر است. شخص عزب با تمام توان به خدمت خداوند نائل می آید و با کم کردن مشغله های زندگی خود را به عیسی(ع) و مریم(س) شبیه می سازد.

تدهین نهائی

مراسمی است که طی آن شخص آمادگی پیدا می کند که نحوی شایسته بمیرد. این آئین نشانه محبت خداست و نشان می دهد که مسیح برای شفای بیماران و یا آماده کردن آنان برای جان دادن خواهد آمد. به این عمل مسح مرضی هم گفته می شود.

 

 

توبه

برخلاف غسل تعمید و تائید که فقط یک بار انجام می شود مراسم توبه بارها تکرار می شود. این مراسم برای جبران گناهان بعد از غسل تعمید است.

در این مراسم کشیش به نیابت از رسولان مسیح گناهان شخص را می بخشاید.

  • در این مراسم چهار عمل خاص انجام می شود:
  1. توبه و طلب مغفرت
  2. اعتراف به گناه
  3. رضایت و بخشش الهی
  4. مرحله نجات و رهائی

 

اعیاد مسیحی

همه مسیحیان جهان هر ساله دو عید را جشن می گیرند یکی عید کریسمس و دیگری عید پاک .

کریسمس که به جشن میلاد مسیح و عید نوئل نیز معروف است یادآور تولد عیسی است که در روز 25 دستامبر برگزار می گردد.

عید پاک بیش از کریسمس جنبه های عبادی دارد . چهل روز قبل از عید پاک که چله روزه نامیده می شودویژه حسابرسی خود و توبه است.

50 روز پس از عید پاک عید پنجاهه یا پنطیکاست فرا می رسد . این عید که به ویژه در کلیسای پروتستان رسمیت یافته است نشان دهنده خاطره ریزش و جاری شدن روح القدس بر رسولان عیسی (ع) در پانزدهمین روز پس از صعود وی به آسمان است.

 

تثلیث

در میان ادیان ابراهیمی همه معتقد به خدای واحد و بسیط هستند. مسیحیت نیز با وجود اعتقاد به توحید تثلیث را نیز در کنار توحید از اعتقادات اساسی  و شاخصه هر مسیحی می داند.

آموزه تثلیث که از سال 325 در شورای نیقیه رسمیت یافت به ظاهر با توحید ناسازگار است.

مسیحیت خدا را دارای یک ذات و سه اقنوم یا شخص می دانند که به دلیل اعتقاد به یکتائی ذات خود را یکتا پرست و به دلیل اعتقاد به سه اقنوم خود را پیرو تثلیث می شمرد.

لفظ اقنوم کلمه ای سریانی وبه معنای شخص و اصل است. مسیحیان اقنوم دوم تثلیث را که پسر است را به کلمه تعبیر می کنند.

نخستین کلیسای ضد تثلیث در حدود سال 1556 میلادی در لهستان تاسیس شد. یکتاپرستی مسیحی در انگلستان جمعیتی بیش از 50هزار نفر و در آمریکا قریب 70 هزار نفر و در رومانی بیش از 75 پیرو دارد.

متن تصویب نامه عقیدتی مجمع نیقیه که هم اکنون در روزهای یکشنبه و اعیاد کلیسا تکرار می شود چنین است : ما به یک خدا معتقدیم ،پدر قادر مطلق، خالق آسمان و زمین و همه دیدنی ها و نادیدنی ها و به یک خدا معتقدیم،عیسی مسیح پسر خداوند و متولد شده از پدرو بوجود آمده از ازل .....

  • در هیج جای کتاب مقدس عنوان تثلیث به کار نرفته است. بسیاری از عبارات عهد عتیق در بیان توحید و یگانگی الهی صراحت دارد که برای نمونه به ذکر چند عبارت اکتفا می کنیم :
  1. این پرتو ظاهر شد تا بدانی که یهوه خداست و غیر از او دیگری نیست/تثنیه4:35
  2. الان ببینید که من خود او هستم و با من خدای دیگری نیست /تثنیه 4:39
  3. ای اسرائیل بشنو یهوه خدای ما یهوه واحد است /تثنیه 6:4
  4. تو به تنهائی یهوه هستی /پیدایش 19:24

 

  • تثلیث در قرآن

جای تردیدی نیست که تثلیث از نظر قرآن مردود و باطل شمرده شده است .

سوره اخلاص که به دلیل توصیف رسای توحید اسلامی به سوره توحید نام گرفته است معنائی از توحید ارئه می کند که مستلزم نفی تثلیث است .

گروهی از آیات اشاره ضمنی به نفی تثلیث دارد و گروهی دیگر تثلیث را به طور صریح باطل می شمارند و گروهی دیگر از آیات خدای پسر را مردود می دانند و گروهی دیگر الوهیت مسیح را نفی می کنند و گروهی دیگر نفی الوهیت روح القدس می کنند و گروهی دیگر از آیات نشان می دهد که تثلیث برگرفته از افکار بت پرستان است .

 

تجسد

مسئله ای که به ویژه در قرن چهارم و بعد از تبیین نظر ارتدوکسی کلیسا در مورد تثلیث مسیحیان را به خود مشغول ساخت این بود که عیسی ،شخصی که دارای بدنی از پوست و گوشت و خون بود ،چون دیگر مردمان می خورد و می آشامید و زندگی می کرد و بالاخره به صلیب کشیده شد چگونه ممکن بود خدا باشد؟

  • در حل این مشکل نظریات متعددی مطرح شده است که مهمترین آنها عبارتند از :
  1. نظریه ناستیک ها : که معتقد بودند عیسی موجودی خیالی بود و ظاهرا جسم داشت.
  2. نظریه پیروان آریوس : معتقد بودند که مسیح قبل از آغاز زمان آفریده شد . او که کلمه خداست اولین مخلوق خدا و بوجود آورنده کائنات است . در موقع مجسم شدن کلمه در جسم انسان وارد شد وجای روح را گرفت . بدین طریق مسیح کاملا انسان و کاملا خدا نبود.
  3. نظریه پیروان آپولیناریوس : قبول داشتند که عیسی دارای بدن انسانی بود ولی قبول نمی کردند که شخصیت واقعی انسانی داشت .
  4.  دیدگاه نستریوس : معتقد بود که در عیسی دو جوهر و دو شخصیت مسقل در کنار هم قرار دارند.
  5. دیدگاه ائوتوخس : معتقد بودند که دو طبیعت الهی و انسانی مسیح را همچون یک طبیعت با هم مختلط کرده و آمیزه ای از این دو به وجود آورده است .
  6. نظریه ارتدکسی کلیسا : که معتقدند یک عیسی مسیح وجود دارد که دارای دو ذات یعنی ذات انسانی و ذات الهی است .

 

نجات

این آموزه را در چند جمله می توان چنین خلاصه کرد : خداوند که عادل است در کتاب خود چنین حکم کرده است که هر کس مرتکب خطائی شود تا ابد در جهنم گرفتار خواهد شد . عدالت خداوند اقتضا می کند که در مقابل هر خطائی چنین کند . چون قدوسیت خدا بی نهایت و هرگونه مخالفت با او گناهی بزرگ است پس او نمی تواند از قصاص کردن شخص خطاکار چشم بپوشد. اما از سوی دیگر خداوند منبع رحمت است . پس رحمت بی کران خود را اینگونه ظاهر می کند که کلمه ازلیه و یگانه فرزند خود را به شکل بشری پاک و خالی از گناه ظاهر سازد و او عدل الهی را با مرگ خویش متجلی سازد . به این ترتیب مسیح به این امر قیام کرد و خود را فدای بشریت کرد .عدالت خدا برقرار شد و مسیح مرگ را بجای ما تجربه کرد .

 

گناه

مفهوم گناه در فرهنگ مسیحیت با اسلام تا حدودی متفاوت است .

  • در مسیحیت گناه به دو قسم کلی تقسیم می شود :
  1. گناهان اختیاری
  2.  غیر ارادی است و در اختیار گناه کار نیست .

 

فدا

غالب مذاهب معتقدند که انسان باید خودش کاری انجام دهد که  کفاره گناهش شود ولی مسیحیت تعلیم می دهد که خدا خودش برای کفاره گناهان بشر کاری انجام داده است .

بر طبق این عقیده چون بشر گناه کرده بود شیطان روح مردم را در اختیار داشت ولی خدا با شیطان معامله ای انجام داد که اگر شیطان روح کسانی را که به مسیح ایمان می آورند به خدا بسپارد خدا هم روح مسیح را به شیطان تسلیم خواهد کرد . شیطان پذیرفت زیرا خیال کرد که عیسی تنها یک انسان خوب است ولی وقتی شیطان عیسی را در اختیار گرفت تازه متوجه شد که نمی تواند او را در بند نگه دارد زیرا او پسر خداست . بدین طریق شیطان هم روح مسیح را از دست داد و هم روح ایمان آورندگان به مسیح را .

 

شریعت

مجموعه مقررات و احکامی را که پیامبران الهی با هدایت وحی و برای تنظیم اعمال فردی و اصلاح روابط اجتماعی وضع کرده اند را شریعت می نامیم .

در میان ادیان ابراهیمی اسلام و یهود به عنوان ادیان شریعتی شناخته می شوند . شریعت یهود مجموعه ای از 613 حکم است .

اولین شخصی که صراحتا به شریعت حمله ور شد و آن را منسوخ اعلام کرد پولس بود . عقائد پولس در ابتدا با مخالفت شدید یهودیان و مسیحیان اسرائیلی مواجه شد زیرا آنها طرفداران شریعت بودند و بسیاری از آنان عیسی را در میان خود دیده و احترام وی نسبت به شریعت را مشاهده کرده بودند . پولس تا یک قرن پس از مرگش تقریبا فراموش شده ماند ولی هنگامی که نخستین نسل های مسیحی از میان رفتند و صدها گونه بدعت وارد شد رساله های پولس چهارچوبی فراهم کرد تا نظامی با ثبات شکل گیرد که جماعت پراکنده را به صورت کلیسائی مقتدر جمع کرد .

در سال 140 میلادی مارسیون به قصد تکمیل کار پولس و جدا کردن مسیحیت از یهود به روم آمد و اعلام کرد که نیکان کسانی هستند که به پیروی از پولس از شریعت یهود دست کشند.

  • پاسخ مسیحیان به فائده اعطای شریعت از سوی خداوند :
  1. شریعت فقط می تواند گناه انسان را به انسان بنمایاند و این آگاهی خود در برخورداری از نجات موثر است .
  2. گرچه شریعت در اصل نجات مدخلیتی ندارد در برخورداری بیشتر از پاداش الهی تاثیر دارد .
  3. شریعت به این منظور عطا شد که مردم را به سوی مسیح رهبری کند.
  4. آمدن شریعت گناه را افزون می کند و افزونی گناه ارزش و تاثیر مرگ مسیح در نجات را روشن تر می سازد .

از نگاه اسلام تمام پیامبران الهی برای یک هدف مامور شدند ، توسعه بندگی خدا و نفی ارزش های غیر الهی و مبارزه با طاغوت و امر به معروف و نهی از منکر ، آرمان مشترک تمام برگزیدگان خداست .

در میان شریعت پیامبران شریعت عیسوی این ویژگی را داشت که به جز چند حکم جزئی همان شریعت موسوی بود . عیسی ضمن تاکید بر احکام تورات تنها چند حکم را که برای بنی اسرائیل جنبه تنبیهی داشت از میان برداشت .

 

نتیجه

انسان آگاه و کسی که واقعا دنبال راه حق می گردد با اندک تاملی در ادیان و فرقه ها و مذاهب و مقایسه های آن ها با دین مبین اسلام به خصوص مذهب شیعه در می یابد که راه حق و حقیت در مذهب شیعه و در مکتب اهل بیت علیهم السلام است و غیر از این مذهب در راه باطل به سر می برند.

در این دنیائی که هر کس مدعی حق بودن است و هر کس صاحب طریقی هست بر هر انسان حق جوئی واجب است تا با تلاش و کوشش در بررسی آنها حق را از اباطیل جدا سازد و به طرف آن برود.

انسان آگاه با اندک تاملی در می یابد که راه و مسیری که به فطرتش نزدیک تر است مذهب بر حق شیعه و کلمات نورانی اهل بیت علیهم السلام است در صورتی که غیر از این مذهب از فطرت انسان دور است و حتی اگر انسان توجه نکند و به طرف آنها برود چه بسا تا اعماق ضلالت برود و راه و مسیر هدایت و سعادت را بر خود ببندد.

 


منابع

قرآن کریم

مسیحیت شناسی مقایسه ای (200صفحه آخر)

کتاب مقدس

تاریخ تمدن ویل دورانت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی