آوازک

به سوی حقیقت

نیاز نیست دنبال روشنائیِ حقیقت باشی، فقط کافیه از تاریکیِ جهل دربیای تا روشنائیِ حقیقت خودشو بهت نشون بده

به سوی حقیقت

نیاز نیست دنبال روشنائیِ حقیقت باشی، فقط کافیه از تاریکیِ جهل دربیای تا روشنائیِ حقیقت خودشو بهت نشون بده

در یک تقسیم کلی، احکام دینی به دو دسته تقسیم میشوند:

  • تکلیفی: احکامی است که تکلیف و وظیفه انسان را نسبت به اعمال و رفتار وی مشخص میکند؛ مانند واجب بودن نماز و حرام بودن ظلم.
  • وضعی: احکامی است که وضعیت و کیفیت اشیاء را در ارتباط با اعمال انسان مشخص میکند؛ مانند صحیح بودن نماز یا باطل بودن روزه، طهارت برخی اشیاء و نجاست برخی دیگر.

احکام وضعى محصور در تعداد خاصى نیست، بلکه آنچه که به استقلال یا به تبع، مجعول به جعل تشریعى باشد و از احکام پنج گانۀ تکلیفى به شمار نرود، حکم وضعى است. هرچند برخى، احکام وضعى را به سه چیز؛ سببیت، شرطیت و مانعیت؛ برخى دیگر، به پنج چیز به اضافۀ علّیت و علامت و برخى به نه چیز به اضافۀ صحت، فساد، رخصت و عزیمت محصور کرده‌اند.[1]

احکام تکلیفی دارای پنج قسم هستند:

  • واجب: عملی که انجام دادنش لازم است و ترک آن عذاب دارد؛ مانند خواندن نماز
  • حرام: عملی که ترک آن لازم است و ارتکابش عذاب دارد؛ مانند دروغ
  • مستحب: عملی که انجام دادنش بهتر است و ثواب دارد ولی ترک آن عذاب ندارد؛ مانند خواندن نماز شب
  • مکروه: عملی که ترک آن از انجام دادنش بهتر است، ولی ارتکابش عذاب ندارد؛ مانند پوشیدن لباس سیاه در نماز.[2]
  • مباح: عملی که ترک و انجام دادن آن مساوی است که نه عذابی دارد نه ثوابی، مانند بسیاری از اعمال روزمرّه

 


[1] -  الاصول العامة للفقه المقارن، حکیم، سید محمد تقی، ج۱، ص۶۸ و۶۹ /  منتهی الاصول، روحانی، محمدحسین، ج۲،ص۳۹۶

[2] کراهت در عبادت گاهی به معنای ثواب کمتر داشتن است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی