آوازک

به سوی حقیقت

نیاز نیست دنبال روشنائیِ حقیقت باشی، فقط کافیه از تاریکیِ جهل دربیای تا روشنائیِ حقیقت خودشو بهت نشون بده

به سوی حقیقت

نیاز نیست دنبال روشنائیِ حقیقت باشی، فقط کافیه از تاریکیِ جهل دربیای تا روشنائیِ حقیقت خودشو بهت نشون بده

خطبة عمرو عاص در شام بر ضد حضرت علی(ع)

ashk | شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۳:۳۷ ب.ظ | ۱ نظر

أبان از سلیم نقل می کند که گفت: به امیرالمؤمنین خبر دادند که عمرو عاص در خطبه ای به اهل شام چنین گفته است: رسول خدا ص مرا به عنوان فرمانده لشکر خود که ابوبکر و عمر نیز در آن بودند انتخاب نمود و من گمان کردم این به خاطر منزلتی است که نزد آن حضرت ص دارم. برای همین وقتی نزد او رفتم، گفتم: ای رسول خدا ص کدامیک از مردم نزد تو محبوب تر است؟

فرمود: عایشه. گفتم: از مردان چه کسی؟ فرمود: پدرش(ابوبکر).

ای مردم، علی ع به ابوبکر و عمر و عثمان اهانت می کند و بر آنان طعنه می زند، در حالی که من از رسول خدا ص شنیدم که می فرمود: خداوند حق را بر قلب و زبان عمر زده است و درباره عثمان فرمود: فرشتگان از عثمان حیاء می کنند.

و از علی ع شنیدم -کر شوم اگر دروغ بگویم-[1] که در زمان عمر چنین می گفت: روزی پیامبر اکرم ص به ابوبکر و عمر که به سوی او می آمدند نگاه کرده و فرمود: ای علی! این دو نفر سرور پیران اهل بهشت از اولین تا آخرین هستند به جز پیامبران و انبیاء الهی، این مطلب را به آن دو نگو که هلاک می شوند.

خطبه حضرت علی ع در جواب خطبه عمرو عاص

در این هنگام حضرت على ع از جا برخاست و فرمود: جای تعجب است از سرکشان شامی که چگونه سخنان عمرو عاص را می پذیرند و آن را تصدیق می کنند، در حالی که کار او در حدیث و دروغ گفتن و بی مبالاتی به جایی رسیده است که به رسول خدا ص دروغ می بندد و حال آنکه رسول خدا ص هفتاد لعن بر او فرستاده است و رفیقش (معاویه) را - که عمروعاص مردم را به سویش دعوت می کند - در چندین جا نفرین کرده است.

و آن، هنگامی بود که او (عمرو عاص) در شعری که هفتاد بیت داشت رسول خدا ص را هَجْو کرده بود (یعنی سخنان نامربوطی به حضرت ص نسبت داده بود) و پیامبراکرم ص خدمت پروردگار عرض کرد: خدایا، من شعر نمی­گویم و آن را حلال نمی دانم،[2] تو و فرشتگانت در إزای هر بیت از اشعار او، لعنتی بر او بفرستید که تا روز قیامت بر نسل او نازل شود.

و همین طور زمانی که ابراهیم فرزند رسول خدا ص از دنیا رفت عمرو عاص برخاست و گفت: محمد ص ابتر (بدون نسل) گردید و هیچ نسلی نخواهد داشت و من دشمن ترین مردم نسبت به او هستم و بدترین سخنان را در حق او می گویم، پس خداوند آیه:

«إنّ شانئک هو الأبتر؛ همانا دشمن تو ابتر و بی نسل است.»[3]

را در شأن او نازل کرد، یعنی او از ایمان و هر عمل خیری جدا شده و در این مورد دنباله­ای ندارد.

امیرالمؤمنین ع در ادامه می فرماید: من از دروغگویان و منافقان این امت چه مصیبت ها که نکشیده ام. گویی قاریان قرآن و ضعیفان در اعتقاد و ایمان را می بینم که حدیث عمرو عاص را برای مردم نقل می کنند و در این مورد او را تصدیق می کنند و بر ضدّ ما اهل بیتD با دروغ او استدلال می کنند، [یعنی] ما می گوییم که عمر و ابوبکر بهترین این امت هستند - اگر خواستم سومی را هم نام می برم - به خدا سوگند او (عمر و عاص) با این سخن خود که درباره عایشه و پدرش گفته است چیزی جز رضایت معاویه را قصد نکرده و با این کار به خشم و سخط الهی راضی شده است.

اما حدیثی که گمان می کند از من شنیده است، چنین نیست، قسم به آن کس که دانه را شکافت و مردم را خلق کرد، او به طور یقین می داند که این دروغی است که به من نسبت می دهد و خداوند نه آشکارا و نه در پنهان چنین سخنی از من نشنیده است، خدایا عمرو عاص و معاویه را لعنت کن که مردم را از راه تو منع کردند و بر کتابت دروغ بستند و پیامبرت را تحقیر کرده و بر او و بر من دروغ بستند.

معاویه و استخدام جاعلان حدیث بر ضدّ على ع

سلیم می گوید: سپس معاویه قاریان قرآن و قاضیان اهل شام را نزد خود فراخواند و اموالی به آنان داد و آن ها را به نواحی و شهرهای مختلف شام فرستاد، آن ها نیز مشغول نقل احادیث دروغ و جعلی شده و اصول باطلی را در بین مردم بنیان گذاردند.

و به آنها گفتند که حضرت علی ع عثمان را به قتل رسانده است و از عمر و ابوبکر بیزاری می جوید و معاویه خونخواه عثمان است و أبان پسر عثمان و دیگر فرزندان او با معاویه هستند. تا اینکه اهل شام به معاویه تمایل پیدا کردند و در این مورد یک قول و متحد شدند.

معاویه بیست سال به همین منوال عمل کرد و در تمام کارهای خود چنین رفتار نمود (یعنی بر ضدّ حضرت علی ع تبلیغ کرد) تا جایی که طاغیان و سرکشان شام و یاران باطل نزد او می رفتند و بر سر آب و غذای او می نشستند و او اموال بسیاری به آنان عطا می کرد و زمین هایی را در بینشان تقسیم می نمود تا آنان را مجذوب خود سازد و تحت تاثیر این اوضاع کودکان بزرگ شدند و بزرگان پیر گشتند و اعراب به سوی او (معاویه) مهاجرت کردند و مردم شام لعن شیطان را ترک کردند و به جای آن بر حضرت علی ع و قاتل عثمان لعن نمودند و جاهلان امت و تابعان امامان ضلالت و گمراهی و دعوت کنندگان به آتش، به این روش و سنت عادت کردند. اما خداوند ما را کفایت می کند که او وکیل بسیار خوبی است.

«وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَی؛ و اگر خدا بخواهد همه مردم را به هدایت جمع می کند. ولی خداوند آنچه را بخواهد انجام می دهد.»[4]

 


[1] - عمرو عاص با این جمله می خواست بگوید راست می گویم و این مطلب را از علی(ع) شنیده ام.

[2] - منظور حضرت(ص) این بوده که شعر را برای خود جایز نمی داند.

[3] - سوره مبارکه کوثر، آیه شریفه 3

[4] - سوره مبارکه انعام، آیه شریفه 35

کتاب الفبای شیعه اسرار آل محمد(ص)، سلیم بن قیس هلالی، نشر آرام دل،  ترجمه محمد اسکندری، حدیث بیست و دوم، صص 202 الی 205

نظرات  (۱)

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب بر محور تفکر اومانیستی است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد و مسلمانان نباید نظام آموزشی خود را بر اساس این علوم قرار دهند.

تمدن بدلی bornos.blog.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی