آوازک

به سوی حقیقت

نیاز نیست دنبال روشنائیِ حقیقت باشی، فقط کافیه از تاریکیِ جهل دربیای تا روشنائیِ حقیقت خودشو بهت نشون بده

به سوی حقیقت

نیاز نیست دنبال روشنائیِ حقیقت باشی، فقط کافیه از تاریکیِ جهل دربیای تا روشنائیِ حقیقت خودشو بهت نشون بده

روایت چغندر و یهود

ashk | يكشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۰۷:۰۹ ق.ظ | ۰ نظر

 

پرسش:

آیا در روایات به خواص چغندر اشاره شده است؟ آیا خداوند، جذام را با خوردن برگ چغندر و کندن رگ‌ها توسط یهود از آنها دور کرد؟

 

پاسخ:

الف. چغندر به عربی، یکی از معانی «السِّلْق»[1]‏ است. در طب سنتی، استفاده از برگ آن برای بهبود بیماری سفارش شده است، اما خوردن خود چغندر به جهت طبع سودایی توصیه نشده است، و باید توجه کرد روایاتی که در آنها به صورت مطلق از چغندر تعریف شده، با روایتی که تنها توصیه به خوردن برگ آن شده،  مقیّد می شود.

حضرت امام رضا(ع) می‌فرمایند: «أَطْعِمُوا مَرْضَاکُمُ‏ السِّلْقَ یَعْنِی وَرَقَهُ فَإِنَّ فِیهِ شِفَاءً وَ لَا دَاءَ مَعَهُ وَ لَا غَائِلَةَ لَهُ وَ یُهْدِئُ نَوْمَ الْمَرِیضِ وَ اجْتَنِبُوا أَصْلَهُ فَإِنَّهُ یُهَیِّجُ السَّوْدَاءَ؛ به بیماران خود چغندر که منظور برگ آن است بخورانید؛ زیرا در آن شفاء است و ضرری ندارد و خواب بیمار را آرامش می‌دهد. و از خود چغندر دوری نمایید؛ زیرا سوداء را بیفزاید.»[2]

این روایت از نظر سند صحیح بوده و مشکلی ندارد.[3]

حضرت امام صادق(ع) نیز فرمودند: «أَکْلُ السِّلْقِ یُؤَمِّنُ مِنَ الْجُذَامِ؛ خوردن چغندر موجب ایمنى از جُذام است.»[4]

روایات صحیح و معتبر دیگری نیز درباره فواید چغندر وجود دارند.[5]

اما اینکه خداوند متعال جذام را از یهود به واسطه برگ چغندر برداشت، روایتی در این زمینه وجود دارد به شرح زیر:

در روایتی از امام صادق(ع) چنین نقل شده است که؛ «انَّ اللهَ تَعَالَى رَفَعَ عَنِ الْیَهُودِ الْجُذَامَ بِأَکْلِهِمُ السِّلْقَ وَ قَلْعِهِمُ الْعُرُوقَ؛ خداوند، جذام را با خوردن چغندر و رگ زدن از یهود برداشت.»[6]

این روایت از جهت سندی به دو دلیل ضعیف است:

 1. مرفوع است؛ روایت مرفوع یعنی یک یا بیشتر از یک راویِ آن، از سند افتاده باشد، با تصریح به لفظ رفع.[7]

2. حسن بن علیّ بن أبی عثمان‏ که در سند این روایت آمده، ضعیف و محکوم به غلوّ است.[8]

  

 


[1] - ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 10، ص 162، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق.

[2] - کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 6، ص 369، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.

[3] - مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج 22، ص 213، تهران، ‌دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1404ق. 

[4] - طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 181، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق.

[5] - الکافی، ج ‏6، ص 369.

[6] - برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، محدث، جلال الدین،‏ ج ‏2، ص 519، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق؛  الکافی، ج ‏6، ص 369.

[7] - سند روایت این‌گونه است: «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِی عُثْمَانَ رَفَعَهُ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللهِ(ع)...».

[8] - «ضعیف‏ جدا، رمی ‏بالغلو»؛ طوسى، محمد بن حسن‏، رجال‏ الطوسی(الأبواب)، ص ‏375، قم، مؤسسة النشر الاسلامی‏، چاپ سوم‏، 1373ش؛ کشی، محمد بن عمر، إختیار معرفة الرجال، ص 571، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول‏، 1409ق؛ نجاشی، احمد بن على‏، فهرست أسماء مصنفی الشیعة، ص ‏61، قم، مؤسسة النشر الاسلامی‏، چاپ ششم‏، 1365ش.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی