آوازک

به سوی حقیقت

نیاز نیست دنبال روشنائیِ حقیقت باشی، فقط کافیه از تاریکیِ جهل دربیای تا روشنائیِ حقیقت خودشو بهت نشون بده

به سوی حقیقت

نیاز نیست دنبال روشنائیِ حقیقت باشی، فقط کافیه از تاریکیِ جهل دربیای تا روشنائیِ حقیقت خودشو بهت نشون بده

آیا طلاقی که از طریق SMS انجام شود، صحیح است؟

ashk | يكشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۱ ق.ظ | ۰ نظر

 

پاسخ:[1]

طلاق از نظر اسلام دارای شرایطی است. شرایطی برای مرد که طلاق دهنده است،[2] مثل اینکه باید:

1) عاقل باشد. (دیوانه نباشد)

2) بالغ باشد (بچه و کودک نباشد)

3) با قصد و اختیار، همسرش را طلاق بدهد. (از روی شوخی و اکراه و اجبار نباشد)

و همچنین شرایطی برای زن، از جمله:

1)  همسردائمی باشد (همسر موقّت نباشد)

2) از خون حیض و نفاس پاک باشد و اگر زن پاک نباشد، طلاق او صحیح نیست.

همچنین صیغه طلاق هم دارای شرایط زیر می باشد:

1) باید صیغه خاصِّ شرعیِ آن باشد.

2) باید به صورت گفتاری با لفظ و کلمات باشد و با نوشتن و یا اشاره کردن، طلاق واقع نمی شود مگر اینکه فرد گنگ و لال باشد.[3]

3)  باید در حضور دو شاهد عادل (دو مرد) بیان شود.

لذا طلاقی که با تلفن همراه و از طریق SMS صورت می گیرد، حتی اگر از جانب شوهر باشد، فایده ای ندارد، چرا که طلاق باید با الفاظ، به صورت گفتار، و در حضور دو شاهد عادل باشد. ضمناً حضور زن شرط نیست، زیرا طلاق از ایقاعات است؛ یعنی انشای یک طرفه[4] است که فقط توسط شوهر یا وکیل او انشا می شود.[5]

البته بعد از اینکه طلاق با همه شرایط انجام شد، شوهر یا فرد دیگر می تواند آن را با هر وسیله ای از جمله پیامک و .... به اطلاع زن برساند.

پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):

کفایت نمی کند.

پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (مدظله العالی):

خیر طلاق باید با شرایط خود انجام شود. بلی می توان به این وسیله خبر وقوع طلاق را به کسی داد.

پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی بهجت (مدظله العالی):

طلاق باید در حضور دو شاهد عادل با دیگر شرایط انجام شود.

 


[1] - سایت اسلام کوئیست: http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa636 ، کد سایت fa636 کد بایگانی 583 نمایه طلاق از طریق SMS (پیامک ، اس ام اس)

[2] - از نظر اسلام، اختیار طلاق به دست مرد (شوهر) می باشد.

[3] - تحریر الوسیله، کتاب الطلاق، القول فی الصیغه، مسئله 3، ص765، و توضیح المسائل مراجع، ج2، ص 522، مسئله 2508.

[4] - بعبارت دیگر، طلاق از یک طرف ایجاد و محقق می شود.

[5] - تحریرالوسیله، کتاب الطلاق، القول فی شروطه، صص 762- 767.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی